FANDOM

Wstęp

W tym poradniku opiszę planowanie walki. Czyli:

  • kiedy walczyć?
  • co zrobić przed walką

Ważne w starcrafcie jest rozumienie swojej pozycji w grze. To osiąga się na dwa sposoby. Pierwszy łatwiejszy to scoutowanie. Drugi to doświadczenie i znajomość timingów. Gdy gram na terrana i widzę, że w 5 minucie nie ma 3 bazy to wiem, że albo nie ogarnia, albo będzie silny atak z dwóch baz. Każda rasa ma swoje timingi na 3, 4, 5 bazy za którymi idą timingi na np. dodatkowe budynki. (Jeśli będzie zainteresowanie tematem to kiedyś mogę jakieś zestawienie przygotować ale na razie sporo innych tematów do ogarnięcia raczej macie)

Zakładam, że przeczytałeś część 1 i wiesz o tym, że surowce należy wydawać. Jeśli właśnie widzisz, że masz 400 wolnych minerałów, a wojsko Ci się robi, czujesz że nowe budynki do produkcji niekoniecznie Ci się przydadzą, bo masz dopiero dwie bazy to prawie zawsze dobrym pomysłem jest ekspansja. Główną różnicą między graczem z golda a z platyny jest to, ze w goldzie ludziom się wydaje że 3 bazy to strasznie dużo i nie do ogarnięcia i strasznie opóźniają jej budowę. To samo z 4,5,6,7 itd bazą :P

Kiedy walczyć?

Miało być o walce, więc czemu znowu o tej nudnej ekonomii? Bo zakładam że doświadczenia nie macie i timingów nie znacie. Więc musicie scoutować. Kiedy planujecie stawiać lub stawiacie kolejną bazę (bez różnicy czy drugą czy czwartą) dobrze jest sprawdzić czy przeciwnik też ma takie plany. W każdym momencie gry warto wiedzieć czy się ma przewagę ekonomiczną czy nie.

Teraz kilka scenariuszy:

  1. przeciwnik właśnie ma/stawia 3 bazę a my mamy 2 bazy.
  2. my stawiamy 3 bazę, przeciwnik nie ma 3 bazy.

Upraszczając zasada jest taka: mamy mniej baz - atakujemy. Więcej - bronimy. Ale oczywiście to jest spore uproszczenie i to tylko jeden z przepisów, można inaczej i o tym też niżej.

Mamy mniej baz.

My skupiliśmy się na robieniu wojska, nie mieliśmy nadwyżek surowców, ani dużych przestojów w produkcji, a 3 bazy nie mamy. Co to znaczy? Znaczy to tyle, że na 90% mamy przewagę w wojsku i warto w tym momencie uderzyć (ale szybko. minuta w starcrafcie to duzo). Chyba że tyle co zaczął ją stawiać to możemy po prostu pójść w jego ślady i dalej robić swoje.

Mamy więcej baz.

Co robimy? Przygotowujemy się do obrony. Łatwo powiedzieć, ciężko zrobić? :) Wiadomo, ale to się da zrobić. Co musimy zadbać?

Zwiad

Po pierwsze znajdźcie jego armię. Zwiadem, skanem, czymkolwiek. Jak już to zrobicie to pomyślcie którędy on może do Was przyjść. Z reguły są kluczowe miejsca na mapie którędy się chodzi wojskiem. Warto tam zostawić jakiegoś zerglinga czy overlorda. Cokolwiek. Jak stoi w swojej głównej bazie to prosta sprawa, stań przed wyjściem tak żeby nie widział i jak wyjdzie to powinieneś to usłyszeć, bo Twoja jednostka zginie. Wtedy bez paniki. Znowu znajdź jego wojsko, bo może tylko wyszedł asekurować budowę swojej 3 bazy (warto sprawdzić czy buduje czy faktycznie idzie do nas).

Przygotowanie do obrony

Jeśli jednak przeciwnik idzie do nas to dalej robimy swoje - wojsko, ekonomia, ulepszenia. Zadbaj o to żeby Twoje nowoprodukowane wojsko szło do armii głównej. Pomyśl o dostawieniu jakiejś obrony statycznej (bunkry/cannony/spine-y). Pomyśl jak obronić się przed ewentualnym dropem (albo rajdem mutaliskami), może jakaś obrona przeciwlotnicza? Ważne żeby nie przesadzić, za dużo wydać nie ma sensu, bo to strata surowców, za mało może kosztować nas porażkę. Ale to przyjdzie z doświadczeniem, spokojnie.

Alternatywne rozwiązanie - może jednak atak?

Osobiście wolę stawiając 3 bazę iść do przeciwnika z jakimś harassem (uderzenie w ekonomie) i zająć jego uwagę. Ale pamiętając że jak tylko skończy się 3 baza to ruszam z ulepszeniem jej oraz z produkcją. Wydaje się Wam to pewnie trudniejsze ale właśnie nie jest. Dużo łatwiej przeciwnika zająć niż się wybronić. Opóźnić jego atak, a jeśli mówimy o grze w goldzie to w momencie ataku nawet nie będzie myślał o tym czy ma więcej baz czy mniej tylko o tym że jest atakowany. Wyda wtedy surowce na bunkry, cholera wie co, a 3 bazy jak nie było tak nie ma. Tylko ważne jest w tym rozwiązaniu żeby:

  • nie stracić głównego wojska - możemy wkurzać przeciwnika jakąś upierdliwą jednostką. Możemy robić mu dropy. Ale pamiętając że to my mamy teraz więcej baz ale chwilowo gorszą armię. Więc trzeba pamiętać po co te ataki. Nie po to żeby skończyć grę, tylko po to żeby odwrócić uwagę. Zrobimy swoje, bazy się porobią, dostawisz większą produkcje to kończysz akcje i szykujesz uderzenie większymi siłami jak już tą przewagę będziesz miał.
  • dorabiać nowe wojsko - po to robimy przewagę ekonomiczną, żeby mieć zaraz więcej budynków do produkcji i dzięki temu za chwilę większą armie. Gość który idzie na dwie bazy szybko się zorientuje, że w sumie to Ty go wkurzasz tym wojskiem, ale w zasadzie to on ma większe. Jak tak się stanie to uciekamy, łączymy wojsko z tym co się wyprodukowało i korzystając z tego że od paru minut mamy przewagę ekonomiczną i produkcyjną zmiatamy go na swoim terenie.

Co robić przed walką?

W końcu idziemy walczyć, ale walka jest udana wtedy jeśli w trakcie jej produkujemy robotników i wojsko. Tylko wtedy. Jak sobie to ułatwić. Zróbcie sobie checkliste przed atakiem. Np. taką

  • Upewnij się, że masz zrobione na zapas magazynów/pylonów/overlordów
  • Więcej budynków do produkcji - Czujesz że ledwo nadążasz z wydawaniem surowców nawet jak nie walczysz? W trakcie walki będzie jeszcze ciężej. A jak przegrasz to fajnie byłoby to szybko odbudować zanim przyjdzie kontraatak. Dlatego przed walką warto dostawić dodatkowe baraki, hatcherki itp. Zergiem na pewno warto przed walką Queenem zrobić więcej larw.
  • Robią Ci się ulepszenia? Jeśli nie to kiepsko. Zacznij je robić, a jak nie masz nawet budynków pod robienie ulepszeń to je zrób, a następnym razem to dopracuj. Jeśli Ci się robią, to może pomyśl żeby zaatakować wtedy gdy się skończą. Masz w połowie gotowe ulepszenie do banelingów? albo robi Ci się stim pack. Możesz ruszać, ale uderz pare sekund (nie minut :P) po ulepszeniu.
  • Zastanów się czy robią Ci się jakieś kluczowe budynki (nowe bazy, jakiś przełomowy budynek typu pierwsza fabryka). Jeśli tak, to staraj się o tym pamiętać. Może zanim dojdziesz do przeciwnika to klikniesz swój pierwszy czołg, albo ulepszysz bazę? Może właśnie ulepsza Ci się hatchera i warto od razu postawić budynek pod hydraliski? Idziesz walczyć ale dalej pamiętaj że są ważniejsze rzeczy. To samo się tyczy ulepszeń. Uderzasz równo z końcem ulepszenia 2/2 dla piechoty. Fajnie. Ale jeszcze lepiej jak przed walką/w trakcie/albo sekundę po, zaczniesz produkować 3/3 :P
  • Pomyśleć gdzie chcemy żeby nasze wojsko wyszło po wyprodukowaniu i w to miejsce warto dać Relay Pointa (punkt zbiórki). Jak lepiej ogarniecie hotkeye i skróty do kamer to punktowi zbiórki daje się skrót na klawiaturze i łatwo zawsze brać nowe wojsko (przycisk "weź całe wojsko" to ZŁO ale póki co używajcie jeśli Wam pomaga w grze. Choć potem będzie Wam to ciężej wyeliminować).

W trakcie walki

Najważniejsze (przynajmniej nie na najwyższym poziomie) w trakcie walki nie jest samo walczenie, a to żeby produkować wojsko w trakcie walki.

Robienie wojska z kamerą skierowaną na walkę.

Protossem to trochę cięższe do robienia, ale Zergiem i Terranem do ogarnięcia. Mianowicie - produkcja w trakcie walki. Nie musicie przecież zmieniać kamery i iść do swojej bazy żeby klikać wojsko. Macie mieć np. na grupie 5 wszystkie jednostki do produkcji i normalnie w trakcie walki nacisnąć: 5, A, A, A, A, A, A, A, A (albo to "A przytrzymać", ale nie za długo). To jest przepis na robienie marinsów w trakcie walki. Zergiem to samo tylko zamiast A naciskacie Z, a po skrócie do hatcherek trzeba jeszcze nacisnąć S (wybierz larwy). Ważne jeszcze żeby skrót do budynków nacisnąć raz. Bo dwa razy przerzuci Wam kamerę na budynki, a w trakcie walki to może być kiepskim pomysłem.

Normalnie naciskacie odpowiednie sekwencje cały czas obserwując jak Wasza piękna armia walczy, a jeśli jej coś zagraża to wtedy poświęcamy jej więcej uwagi.

Różne budynki w grupie

Macie do produkcji nie tylko piechote? Można zrobić to na dwa sposoby. Albo mieć osobno baraki, osobno fabryki, osobno starporty (pisze jak to wygląda u terran, ale niech sobie każdy wstawi swoje. oprócz zerga, bo on robi wszystko w hatcherach, ale czytać dalej warto, bo to się przydaje nie tylko do produkcji). Drugi sposób, bardziej popularny to wszystkie budnyki do produkcji pod jednym skrótem (przykładowo 5) i możemy wtedy zrobić coś takiego

  • 5 (zaznacz budynki)
  • AAAAAAAAAAAA (robimy marinsy)
  • TAB (zmieniamy jednostkę/budynek wewnątrz grupy. np. z baraków na fabrykę.)
  • SSS czołgi
  • TAB
  • DDDD Medivaci

Tab-a można używać też dla wojska. Jak masz mieszane wojsko roachy i zerglingów to można tabem z roachy zmienić na zerglingi i np. ulepszyć je w banelingi, potem TAB do roacha i ulepszyć w Ravagery.

Podsumowanie

Wydaję się Wam, że w trakcie walki najważniejsze jest nieziemskie mikro i Ci Koreańczycy to tyle klikają bo sterują wojskiem. No nie do końca. Klikają tyle bo w trakcie walki normalnie robią ekonomie i wojsko, ulepszenia. A ogólnie to do mastera w zasadzie można sterować wojskiem na poziomie podstawowym (wystarczy nie gubić się i wiedzieć co robi jaka jednostka i umieć sprawnie używać ich umiejętności). Ważniejsze w trakcie walki nie jest to żeby nie wiadomo jak ślicznie nią sterować lecz to żeby już robiło się nowe. Żeby to się dało zrobić przed walką warto się przygotować i dać ku temu odpowiednie warunki.