FANDOM

Wstęp.

Starcraft jest grą strategiczną. W odróżnieniu od LoL-a oprócz sterowania mamy tu ekonomie więc jest ciężej, a jednostek więcej. Jak to ogarnąć? Skupienie się na odpowiedniej rzeczy w danym momencie. W Starcrafcie chodzi o oddzielenie istotnych informacji i istotnych akcji od kompletnie nie istotnych rzeczy które tylko wydają się Wam ważne. Przykład?

Robimy wojsko i idziemy walczyć. W pewnym momencie zaczynamy stawiać fabrykę. Co jest w tym momencie najważniejsze? Nie walka. Nie pokonania przeciwnika. Nie. Najważniejsze jest to że właśnie wydałeś 150 minerałów i 100 gazu na budynek i ma się to zwrócić. Jak? A no tak, że jak tylko kończy się fabryka to robimy Tech Lab, a potem od razu czołg. Żaden sukces jest zabić gościowi pare jednostek a spóźnić o minutę czołg. Bo minuta w starcrafcie to jest sporo.  Oczywiście nie chodzi o to żeby siedzieć i czekać aż zrobi nam się budynek. Ważny jest multitasking i powinno się i walczyć i robić budynki wojsko. Ale początkowo może być to ciężkie do ogarnięcia.

Hierarchia wartości w Starcrafcie 2

Tak czy inaczej hierarchia wartości najczęściej jest taka:

  1. Dodatkowe magazyny/overlordy/pylony
  2. Produkcja robotników (nieustanna aż do 70 roboli, a jak grasz zergiem to nawet do 90).
  3. Wydawanie surowców
  4. Powiększanie produkcji (więcej baraków, hatcherek, gate-ów)
  5. Ulepszenia
  6. Walka.

Da się robić to wszystko na raz. I nie chcę Was zniechęcać do walki. Po prostu ważne żebyście zrozumieli to, że w momencie w którym walczymy i zabijecie mi 5 robotników, ale w trakcie walki ja zrobię ich 10 (na 3 bazach to jakieś 36s), a Wy nie zrobicie w tym czasie żadnego robotnika, to przegraliście to starcie o 5 robotników. Starcie w trakcie którego nie dorabiasz wojska i ekonomii to starcie w którym jedna osoba traci, a druga w tym czasie nie zyskuje. Lepiej gdy przeciwnik traci, a Ty zyskujesz.

AD 1. Produkcja.

Pisałem że trzeba mieć 70 robotników. Ile to jest 70 robotników?  3 bazy * (16 robotników na minerałach + 6 na gazie) = 67. Może być. Jeśli nie zamierzacie wygrać gry w 5 minut to powinien być Wasz cel. 3 bazy całkowicie wysaturowane. Oczywiście na trzeciej bazie się nie zatrzymujecie i robicie 4,5,6 ale już nie trzeba tam dorabiać robotników (jeśli nic nie straciliście), po prostu przesyłamy z pierwszej do czwartej, z 2 do 5 itd. Bo minerały w końcu się kończą.

AD 2. Wydawanie surowców.

- Masz 400 minerałów? Coś jest nie tak. Sprawdź czy: a)robią się robotnicy b)robią się nowe jednostki c)robią się ulepszenia Wszystko się robi i dalej masz minerały? Dostaw więcej budynków do produkcji jednostek bo znaczy że masz już ekonomie za mocną na robienie wojska z 3 baraków (czy tam z dwóch hatcherek jak grasz zergiem).

Jedyne co usprawiedliwia nadwyżkę powyżej 400 (w późniejszej fazie gry niech będzie 600) to limit 200/200 jednostek.

AD 3. Powiększanie produkcji.

Robią Ci się robotnicy, nawet dodatkowe overlordy czy inne magazyny. Nawet pamiętałeś o upgradach? Gratulacje. Ale jak gra się przeciągnie ponad 10 minut to prawdopodobnie przegrasz, bo jednak te 5 baraków, 2 fabryki i i starport to zaczyna być za mało.

Mówiłem że celem ma być 3 bazy czyli te 70 robotników. Niby tak ale ekonomia to nie wszystko. Głównym celem (jak już ogarniecie ekonomie) jest jak najszybsze 200/200 (maksymalna ilość jednostek). Myślicie, że Was tu namawiam na długie gry bo 200/200 jeszcze wielu z Was na oczy nie widziała. Nieeee. 200/200 (z ulepszeniami 3/3 w drodze) dowolną rasą bez walki można osiągnąć w 9-10 minut. Jak gracie w niskim goldzie to często w 8-9 minucie przyjdzie do Was spóźniony rush zagrany z dwóch baz. Więc sami widzicie, Waszym przeciwnikom będzie się wydawać, że to jeszcze początek gry, a Wy już w late-gamie możecie być :P to daje silna ekonomia.

Mój drugi co do najbardziej ulubionych treningów to granie z kompem na najłatwiejszym z zamiarem jak najszybszego 200/200. Jaki jest pierwszy? To samo z modem prędkość razy 2 :P

AD 4. Ulepszenia

Ulepszenia są nisko ale niech Was to nie myli. Z platyny do diamentu wbija się w momencie gdy zaczyna się myśleć o robieniu ulepszeń i atakować wtedy gdy ulepszenia się kończą, bo wtedy mamy przewagę.

AD 5. Walka

Mimo, że najniżej to jednak bez tego nie wygramy. Do tego niektórzy wolą atakować niż się bronić, bo nie ogarniają defensywy za dobrze. Z czasem zrozumiecie kiedy warto atakować, kiedy warto stać. O tym piszę tutaj